10 Augustus, 2018 14:49

Word een veerkrachtige manager

Veerkracht is het vermogen om goed om te gaan met veranderingen en overeind te blijven bij tegenslagen en stress. Veerkrachtige mensen passen zich op een positieve manier aan in stressvolle situaties en hebben minder kans op een burn-out. Een onmisbare eigenschap dus wanneer je een goede manager wilt worden.

Veerkracht kun je leren

Er werd lange tijd gedacht dat veerkracht een karaktereigenschap is: je hebt het of je hebt het niet. Tegenwoordig wordt veerkracht echter vaak gezien als een combinatie van vaardigheden. En vaardigheden kun je aanleren. Dit betekent dus dat je veerkrachtig kunt wórden. Met onze tips begin je zelf met het ontwikkelen en vergroten van je veerkracht.

Stap 1: zelfanalyse

Begin met een uitgebreide zelfanalyse om erachter te komen hoe veerkrachtig jij al bent én of je het in je hebt om nog veerkrachtiger te worden. Of je veerkrachtig bent of niet heeft namelijk voor een deel te maken met aanleg. Kijk goed naar je persoonlijkheid en sta bijvoorbeeld eens stil bij hoe je omgaat met je sociale contacten, hoeveel zelfvertrouwen je hebt en hoe je reageert op stress. Wanneer je een goed en volledig beeld hebt van jouw persoonlijkheid, is het gemakkelijker om aan bepaalde vaardigheden te werken.

Stap 2: verbeter je werkrelaties

Een volgende stap in het vergroten van je veerkracht, is het verbeteren van je werkrelaties. Een goed sociaal netwerk draagt namelijk bij aan het beter omgaan met stress; een belangrijke stap in het vergroten van je veerkracht. Je werkrelaties verbeter je bijvoorbeeld door je collega’s actief te betrekken en te ondersteunen bij het behalen van successen, maar ook door zelf hulp te vragen wanneer dit nodig is. Daarnaast is positiviteit op de werkvloer van groot belang om samen creatieve en innovatieve resultaten neer te zetten.

Stap 3: vergeet je SMART-doelen

SMART-geformuleerde doelen kunnen je veerkracht behoorlijk in de weg staan. Deze doelen zijn namelijk zó specifiek geformuleerd, dat een kleine tegenslag vaak al betekent dat het doel niet meer haalbaar is. Dit voelt al snel als falen, terwijl je een tegenslag juist ook als mogelijkheid kunt zien om nieuwe doelen te stellen of je huidige doelen te verbeteren. Door veel bredere, persoonlijke doelen te stellen, creëer je meer ruimte en mogelijkheden voor het aanpassen en bijsturen van je doel. Hierdoor kom je niet vast te zitten bij een tegenslag, maar word je er juist sterker van.

Stap 4: word mindfull

Mindfulness is een effectieve manier om je stress onder controle te krijgen en daardoor je veerkracht te vergroten. Door mindfulness of meditatietechnieken toe te passen in stressvolle situaties, leer je om je hartslag en ademhaling sneller op een normaal niveau te krijgen. Lichamelijke rust hangt sterk samen met rust in je hoofd. Een rustige ademhaling en hartslag helpen je hersenen bij het herstellen van de stress, waardoor je betere beslissingen neemt en goed blijft functioneren. Volg dus eens een cursus mindfulness of neem meditatielessen om stressvolle situaties het hoofd te bieden.

Stap 5: zie je fouten als kansen

Wanneer er iets fout gaat, is het een logische reactie om te balen en hier gefrustreerd over te zijn. Maar aan deze negatieve emoties heb je niet zoveel. Draai het daarom eens om en zie een fout als iets positiefs. Elke fout die je maakt kan namelijk leiden tot een leermoment waar je zelf alleen maar beter van kunt worden. Zie het als een leuke uitdaging om je fouten op te lossen en er misschien zelfs een voordeel uit te halen. Kijk op deze manier naar dingen die verkeerd gaan en je zult merken dat je veel positiever én veerkrachtiger in het leven staat.

Word een betere manager

Wil jij een betere en veerkrachtiger manager worden? Trainer Ronald Verheijden geeft verschillende trainingen op het gebied van managementvaardigheden en leiderschap. Neem voor meer informatie contact op met Ronald via 06 5316 9277. Je kunt natuurlijk ook een e-mail sturen.

 

< Leidinggeven aan een team: zo moet het NIET 8 tips voor het leidinggeven aan millennials >